Kategoriler
UYGULAMALAR
İstanbul
JPMorgan’ın değerlendirmesine göre Bitcoin, yaklaşık beş aydır üretim maliyetinin altında işlem görüyor. Madencilerin artan giderler nedeniyle ilk çeyrekte 32 binden fazla BTC satması dikkat çekerken, yatırımcıların SOL, XRP ve HYPE ETF’lerine yöneldiği görülüyor.
Bitcoin piyasasında baskı sürüyor. JPMorgan’ın CoinShares’in 2026 ilk çeyrek madencilik raporuna dayandırdığı değerlendirmeye göre, Bitcoin yaklaşık beş aydır tahmini üretim maliyetinin altında fiyatlanıyor.
Analize göre Bitcoin üretim maliyeti 78 bin dolar civarında bulunurken, fiyatın 63 bin dolar seviyesinde kalması madencilik şirketleri üzerindeki yükü artırdı. Bu tablo, küresel madencilik faaliyetlerinin yaklaşık yüzde 20’sini ekonomik açıdan sürdürülemez hale getirmiş durumda.
Maliyet baskısı özellikle halka açık madencilik şirketlerinde daha net hissedildi. Şirketler, operasyonel harcamalarını karşılayabilmek için yılın ilk çeyreğinde 32 binden fazla Bitcoin sattı.
Bu miktar, madencilerin 2025 yılının tamamında gerçekleştirdiği toplam Bitcoin satışını bile geride bıraktı. Yani sektör, yılın daha ilk aylarında ciddi bir nakit ihtiyacıyla karşı karşıya kaldı.
Madencilerin satışa yönelmesi piyasadaki arz baskısını da artırıyor. Bitcoin fiyatı üretim maliyetinin altında kaldıkça, daha verimsiz tesislerin faaliyetlerini azaltması ya da tamamen kapatması gündeme gelebilir.
JPMorgan, Bitcoin’in yeniden 78 bin doların üzerine çıkmaması halinde madencilik sektöründeki baskının sürebileceği görüşünde. Bankaya göre diğer ihtimal ise verimsiz madencilerin piyasadan çekilmesi.
Bu süreçte sektörde birleşme ve satın alma hareketlerinin hızlanması beklenebilir. Büyük oyuncular ayakta kalırken, maliyetleri yüksek olan şirketler için şartlar daha da zorlaşabilir. Kripto piyasasında oynaklığın yüksek seyretmesinin nedenlerinden biri de bu olabilir.
Satış baskısı yalnızca madencilerle sınırlı değil. Kurumsal yatırımcıların da Bitcoin ve Ethereum tarafında daha ihtiyatlı hareket ettiği görülüyor.
14-18 Haziran döneminde spot Bitcoin ETF’lerinden toplam 227 milyon dolarlık net çıkış yaşandı. Böylece Bitcoin ETF’lerinde üst üste altıncı haftada da para çıkışı kaydedildi.
Spot Ethereum ETF’lerinde de benzer bir görünüm vardı. Aynı dönemde Ethereum fonlarından 10,05 milyon dolarlık net çıkış gerçekleşti ve çıkış serisi altı haftaya ulaştı.
Bu veriler, büyük kripto varlıklara yönelik iştahın şimdilik zayıf kaldığını gösteriyor.
Bitcoin ve Ethereum ETF’lerinden çıkış yaşanırken, bazı alternatif kripto varlıklara ilgi arttı. Geçen hafta spot SOL ETF’lerine 7,11 milyon dolar, XRP ETF’lerine 10,66 milyon dolar ve HYPE ETF’lerine 27,95 milyon dolar net giriş oldu.
Yatırımcıların, büyük kripto paralardaki zayıf performans nedeniyle daha yüksek büyüme potansiyeli gördükleri altcoinlere yöneldiği değerlendiriliyor. Özellikle HYPE tarafındaki girişler dikkat çekiyor.